SEO is een verzamelnaam voor alle werkzaamheden die je moet doen om je website beter te ranken in een zoekmachine. Daarin onderscheiden we on-page SEO en off-page SEO. Dus oftewel wat je op je eigen website kunt doen en wat je buiten je eigen website kunt doen. Over off-page schreef ik al eerder. Nu deel 3 in de serie – on-page SEO.
On-page SEO is dus alles wat je op je eigen website kunt doen om beter gevonden te worden. In dit artikel tips en tricks van wat te doen en van wat niet te doen.
Even in het kort wat belangrijk is:
- Optimaliseer titels, URLS en beschrijvingen van alle (belangrijke) pagina’s op je website
- Zorg voor een logische URL structuur
- Regel gebruiksvriendelijke navigatie door je website heen, zowel voor bezoekers als zoekmachines
- Optimaliseer interne links
- Gebruik de juiste titel tags om je teksten te classificeren
- Zorg dat je plaatjes goed geïndexeerd kunnen worden (namen en ALT tags)
- Gebruiksvriendelijke 404 pagina’s.
- Snelle laadsnelheid van je website en individuele pagina’s
- Unieke content geschreven voor je doelgroep
- Goede links naar andere websites (kapot of slechte websites)
Ik zal de komende weken al deze punten behandelen. Klik op on-page SEO om alle artikelen over on-page SEO te lezen. Hieronder behandel ik: de logische URL structuur. Hoe maak je je website goed leesbaar voor mens en machine.
Gebruiksvriendelijke navigatie door je site heen
Probeer je website altijd door de ogen van een nieuwe bezoeker te zien. Het is lastig. Op een gegeven moment heb je je eigen website al zo vaak gezien en zijn bepaalde zaken zo logisch dat het lastig is om met een verse blik te blijven kijken. Toch doen!
Waarom is dat belangrijk? Elke dag komen er nieuwe bezoekers op jouw website. Jij weet wat ze moeten doen. Althans wat je hoopt dat ze doen. Probeer ze te sturen. Probeer ze door jouw website heen te trekken, lang genoeg om ze te overtuigen en kort genoeg om ze niet te vermoeien en converteer ze. Laat ze doen wat jij wilt.
In mijn geval is dat het invullen van diverse formulieren of het opnemen van contact met mij. Om dat te bereiken moet ik er voor zorgen dat de gewenste actie vanaf elke pagina te bereiken is. Maximaal 1 klik tot de conversie.
Daar is goede navigatie voor nodig. Wat zet ik waar? Welke informatie vult de hoofd content op een bepaalde pagina aan? Als iemand pagina 1 heeft gelezen wat is dan zijn volgende vraag? Welke pagina zou daar op moeten volgen en hoe krijg ik die onder de aandacht? Dat zijn vragen die ik stel aan mezelf. Ik probeer mijn website te zien door de ogen van een nieuwe bezoeker.
Navigatie waar dan?
Er zijn altijd meerdere plekken in je website waar je navigatie in probeert te bouwen. Je hebt natuurlijk je menu balk boven in je website. Soms is er zelfs ruimte voor twee menu balken. Waardoor je de hoofd en de sub items kunt spreiden. Daarnaast hebben veel websites de mogelijkheid van een sidebar. Dat is een balk naast je hoofd content waarin je andere zaken kunt benadrukken. Natuurlijk heb je ook nog de footer van je website waarin je informatie kwijt kunt. In de content van je pagina zelf kun je ook sturen richting een bepaalde pagina of conversie.
Menubalk
De menubalk is om je bezoekers snel te laten vinden wat ze zoeken. Zet hier de belangrijkste pagina’s in. Producten zet je links en contact helemaal rechts, over jou en of je bedrijf links van contact en de rest is om te overtuigen.
Als je ruimte hebt voor 2 menubalken dan is de belangrijkste gericht op je producten of diensten en de andere op jou en je bedrijf.
Sidebar
De sidebar is perfect om aansluitende content zichtbaar te maken. Als je bijvoorbeeld kijkt maar mijn pagina “Nieuwe website” dan zie je rechts in de sidebar een call to action, dat is ten slotte wat ik wil dat de bezoeker doet. Daaronder de andere diensten die ik lever of problemen waar ik bij kan helpen. Het is maar hoe je het ziet?! Verder heb ik nog wat interessante pagina’s, bedel ik om een Facebook like en probeer ik je te overtuigen met elke keer een andere referentie.
Als je sidebar naast dit artikel bekijkt dan zie je heel iets anders. Waarom? Omdat ik er van uitga dat jij, de lezer, hier op een andere manier bent terecht gekomen. Dus heb je ook andere informatie nodig. Ik leg kort uit wie ik ben en at ik doe, dan de call to action, andere blog berichten, zodat je snel meer kunt lezen en dan nog een bedel voor een Facebook like.
Zo zie je maar dat verschillende secties in je website roepen om verschillende content in je sidebar.
Footer
De footer. Altijd aanwezig en niemand die er ooit naar kijkt. Of toch wel? Ik zorg dat hier altijd al mijn contact gegevens te vinden zijn. Verder heb ik een aantal interessante pagina’s opgesomd zodat die vanaf elke pagina gelinkt worden. Waarom? Dit doe ik voor Google. Voor mij is het belangrijk dat die pagina’s goed geïndexeerd worden. Want het zijn landingspagina’s. Lokkertjes als het ware. En als laatste vermeld ik er alle social media kanalen waarop je me kunt vinden.
Gebruik je footer dus voor informatie en het linken naar belangrijke (voor jou) content die niet iedere bezoeker hoeft te zien.
In de content
Een domper is een pagina einde zonder call to action. Waarom? Wat verwacht je van de bezoeker? Vertel het hem. Vertel hem over andere interessante pagina’s of roep hem op te converteren ia je contact formulier of door een bestelling te plaatsen. In elke webshop is het zo dat je bij elk product oproept om het te kopen, maar als je niet direct iets verkoopt dan kan een pagina eindigen in het niks. Als jij niet roept waar je moet klikken dan klikt de gebruiker ook niet!
Navigatie voor Google
Als je een logische URL structuur hebt en op de juiste plekken links naar je diverse pagina’s, dan hoef je alleen nog maar je XML sitemap naar de Google Webmaster tools te uploaden. Dan slurpt Google het wel naar binnen en indexeert het.
Download dan hier ons gratis eboek met 18 expert tips.