Bezoekers op je website krijgen is één ding. Ze daar houden is iets heel anders. Daar over gaat dit artikel. Hoe houd je bezoekers op je website. Het is namelijk zonde als ze na één pagina weg zijn. Daar om krijg je van mij 7 tips voor een betere website. Om bezoekers op je website te houden.
In Google Analytics kun je het aantal pagina’s per sessie zien. Als je kwalitatieve content toevoegt aan je website zou het aantal pagina’s per sessie omhoog moeten gaan. Even een rekensom uitleg hoe je Analytics moet lezen. Daarna gaan we echt beginnen.
Sessies: 100
Pageviews: 300
Bouncerate: 40%
Pagina’s per sessie: 3
De bouncerate wordt bepaald door het aantal mensen dat 1 pagina bezoekt en daarna niet doorklikt. Die vonden dus niet wat ze zochten. Die moet je eigenlijk aftrekken van je pagina’s per sessie. Het gaat namelijk om de WEL geïnteresseerden. Dus dan worden het aantal pagina’s per sessie. De berekening: (Pageviews 300 – (aantal 1 pagina’s van de bouncers 40) / (Sessies 100 – Bouncerate (40% van 100) 40) = 260 / 60 = 4,33 pagina’s per sessie. Geïnteresseerde bezoekers hebben dus gemiddeld 4,33 pagina’s bezocht.
Ok en nu hoe jij het aantal pagina’s per sessie op kunt krikken door je website te verbeteren! Hier gaan we met 7 tips voor een betere website:
1. Creëer een doel
Jij weet wat je van een bezoeker verlangt. Zorg dat de flow van de website daar op gericht is. De conversie moet altijd één klik dichtbij zijn. Zorg ook dat je de conversies meet. Dat kun je in Google Analytics definiëren. Zo meet je uiteindelijke de effectiviteit van je website en dat is waar het om draait.
Want als jij al niet eens weet wat je exact van een bezoeker wilt, hoe kan hij het dan weten?
2. Weet waar jouw bezoekers naar op zoek zijn
SEO is er op gericht om meer verkeer uit zoekmachines te halen. Dan is het belangrijk om te weten waar mensen op zoeken. Er kan al een enorm verschil zitten in aantal zoekopdrachten tussen “televisie kopen” en “koop televisie”. Het zoekvolume kan zomaar een factor 3 verschillen.
3. Wees duidelijk
Jij denkt heel anders over je product dan je klant. Je bent een zender. Hij is een ontvanger. Hij zoekt anders dan jij denkt. Hij wil ook andere dingen lezen dan jij wilt vertellen. Dat is ook niet zo raar. Jij bent de hele dag met jouw product bezig. De bezoeker niet. Vermijd dus ingewikkelde taal en vakjargon. Probeer in de behoefte van de klant te denken en van daar uit te schrijven.
4. Zorg voor geloofwaardigheid
Praat geen poep. Weet waar je het over hebt en zorg dat je dat duidelijk maakt. Dat kun je doen middels volgers op social media, rapporten en onderzoeken van anderen en referenties.
5. Help je klanten
Een goede ondernemer werkt vanuit de behoefte van de klant. Hij wil zijn klant helpen om beter te worden. De rest volgt vanzelf. Maak duidelijk waarmee jij je bezoeker kan helpen. Ik kan mijn klanten bijvoorbeeld goed helpen met het bepalen wat ze op hun website moeten doen.
6. Maak social sharing mogelijk
Zorg dat je bezoekers jouw content kunnen delen op hun eigen sociale netwerken. Zo kan je content sneller anderen bereiken. En het staat wel zo professioneel.
7. Zorg voor beeld
Een artikel zonder beeld is als eten zonder smaak. Dat is zonde. Een gemiste kans. Zorg voor goed beeld dat je verhaal ondersteunt. Niet te aanwezig maar goed genoeg om je verhaal beter te maken. Beelden duur? Nee hoor. Op piaxabay haal je gratis beelden die je op je website kunt gebruiken.
8. Stuur je bezoekers
Zorg voor een duidelijke menu structuur, sidebars met aanvullende content en duidelijk opvallende call to actions. Je weet ten slotte wat je van een bezoeker verlangt. Laat dat overal duidelijk zijn.
Hulp nodig?
Heb je met een van deze punten hulp nodig dan help ik je graag? Met bijna 20 jaar professionele internet ervaring kan ik je goed helpen met je website en alle ander online problemen, waar jij tegen aan loopt.
Download dan hier ons gratis eboek met 18 expert tips.